PM We Care: En tamget till Jasoda

PM we care
Sep
07

Idag är det internationella välgörenhetsdagen. En dag som lanserades i syfte att sensibilisera människor över hela världen och mobilisera dem för att förbättra levnadsförhållandena för andra människor genom frivilligt arbete.

Välgörenhetstankarna finns på PM-International varje dag och tillsammans med World Vision arbetar vi 365 dagar om året för att se till att våra sponsrade barn över hela världen har en chans till en bättre framtid. Vi tar denna dag som ett tillfälle att dela med oss av en lycklig historia från ett av våra sponsrade barn från Indien.

Vårt fadderbarn Jasoda

Det här är Jasoda. Hon bor med sin familj i Bundi, Indien och är en av 2300 sponsrade barn från World Vision och PM We Care.  Jasodas familj lever i fattigdom. Hennes far, Ramlaxman, är skräddare  och familjens enda försörjare.

Den låga inkomsten räcker knappt till att försörja familjen och betala hyran för huset. Under lång tid fanns det ingen annan inkomstkälla för Jasodas familj och ingen chans till en balanserad kost.

En dag blev Jasoda, hennes föräldrar och syskon överraskade av World Vision med en liten get. En spännande tid började för familjen, som välkomnade sitt första husdjur som familjemedlem. Jasodas far Ramlaxman är glad över familjetillskottet: ”Getter är starka och lätta djur att att ta hand om. De äter nästan vad som helst och förökar sig snabbt. Geten kommer att säkra inkomsten för mig och min familj. " Att hålla en tamget garanterar inte bara att familjen får näringsrik, kalciumrik mjölk och specialgjord ost, det skapar också ekonomiska fördelar. Med försäljning av mjölk och ost kan familjen på 5 personer generera viktiga inkomster som de kan använda för medicinsk hjälp, barnens utbildning eller andra väsentliga saker.

Tillsammans med andra getägare deltog Jasodas far vid en utbildning om gethållning. Förutom bästa möjliga djurhållning förklarades hur man får maximal nytta av djuren.

Geten har gjort varaktiga förbättringar i familjens liv

En get har nu blivit tre. De förser föräldrarna och barnen med utsökt mjölk. Genom den egenproducerade mjölken sparar familjen i genomsnitt 1 200 indiska rupier (motsvarande cirka 16 dollar) per månad, som de tidigare spenderat på att köpa mjölk. Dessutom förser den näringsrika getmjölken Jasodas bror Mahesh, som är måttligt undernärd, alla näringsämnen som behövs för hans tillväxt. ”Gåvan att ta emot en get har förändrat våra liv: våra barn leker med getterna och vi badar dem två gånger i veckan. Getterna är inte bara husdjur, de är viktiga familjemedlemmar och vi är tacksamma för den extra inkomst de ger oss, säger fader Ramlaxman.


Jasodas familj och deras 3 husdjur

 

Hur ser hjälpen från PM We Care ut?

Tillsammans med World Vision har PM-International åtagit sig att skapa hållbara försörjningsmöjligheter för sponsrade barn, deras familjer och bysamhällen. Fokus här är att se till att familjer kan försörja sig själva på lång sikt genom stöd från World Vision. Som en del av Bundi-områdesprogrammet fick 378 fattiga och utsatta familjer getter för att hjälpa dem att hitta sin väg ut ur fattigdomen. Dessa långsiktiga regionala utvecklingsprojekt pågår i cirka 10 till 12 år. De planeras och genomförs tillsammans med lokalbefolkningen, med det övergripande målet om självförsörjning. På så sätt stöder vi inte bara våra sponsrade barn utan även alla direkta och indirekta förmånstagare i regionen. I AP Bundi är dessa fler än 50 000 personer.



PM Charity ambassadören Vicki Sorg under hennes besök i Bundi 2016

 

Välgörenhetsambassadör, Vicki Sorg, kunde bilda sin egen uppfattning av de sponsrade familjernas levnadsvillkor under sitt besök i Bundi 2016 och är nu ännu mer nöjd med att välgörenhetsarbetet bär frukt: ”Tillsammans med vår långvariga partner World Vision har vi stöttat i flera år med regionala utvecklingsprojekt på plats. Jag är tacksam och glad att Jasoda och många andra stödmottagares liv har förändrats till det bättre. Permanenta förbättringar i livet för barn i nöd är bara möjliga om deras miljö förändras! ”Med välgörenhetsprogrammet PM We Care har PM-International varit involverad i välgörenhetsprojekt i över 20 år. Varje FitLine-produkt som säljs ger barnen "en timmes liv" och bättre möjligheter för deras framtid. Som den största företagssponsorn för World Vision stöder företaget 2300 sponsrade barn, deras familjer och hela bysamhällen i mer än 60 regionala utvecklingsprojekt över hela världen, inklusive i Indien, Peru och Kambodja.

 

Kommentera

Kommentera


  • Föregående
    Hyaluronsyra och kollagen: Hemligheten till ungdomlig hy
  • Nästa
    FitLine Fitness-Drink - När uthållighet är allt