Kolhydrater i mat, sett ur ett objektivt perspektiv

Lifestyle
Jun
29

Bra socker, dåligt socker - vad är socker egentligen?!

Socker är mer än ett grundläggande näringsämne. Olika sockerarter har en strukturell mångfald och uppfyller många funktioner i kroppen, till exempel energiproduktionen för ämnesomsättningen, byggstenar för metabolismen och en del av igenkänningsmolekylerna på cellens yta.

De flesta ser socker som vita kristaller, som också kallas bords- eller hushållssocker. Dessa är så kallade dubbla sockerarter, dvs en disackarid som kallas sackaros, som i sin tur består av två enstaka sockerarter (monosackariderna fruktos och glukos) men det finns även många andra sockerarter.

Honung är ett exempel på en alternativ kandidat. Honung innehåller också fruktos och glukos, även om det förstnämnda förekommer i större andel än i hushållets socker. Många människor vet ej heller att stärkelse också är ett slags socker. Stärkelse förekommer i potatis och är en polysackarid som består av vissa glukosmolekyler. I princip gäller följande: sockerarter som förekommer naturligt i livsmedel i balanserade mängder och i kombination med många betydelsefulla näringsämnen är viktiga och hälsosamma. Raffinerat industrisocker, som endast innehåller spår av viktiga ämnen, och särskilt raffinerat socker i stora mängder, är ett problem.

Det är viktigt att vara medveten om att kolhydrater och särskilt monosackarider, är ett problem för människokroppen, både när det gäller lågt och högt intag.

Problem som uppstår vid brist på kolhydrater

Ett liv utan socker är dödligt!

Kolhydratfattig kost: så kallade "lågkolhydrat" - diet, dvs. en massiv minskning av kolhydrater, betraktas ofta som den ultimata metoden för medveten och hälsosam kost av dem som följer denna typ av kosthållning. Den rekommenderade dagsmängden är ca 20-50 g dagligen, vilket motsvarar cirka 5-10% kolhydrater vid ett energibehov på 2 000 kcal. Tyska Food and Drug Administration (DGE) rekommenderar ett lika stort kolhydratinnehåll på 55-60% vid en optimal fördelning av näringsämnen (detta motsvarar cirka 280 g / dag hos en frisk, vuxen person) - och det finns en god anledning!

Vad händer i kroppen när vi får för lite socker? Om vi ??inte tillför kroppen kolhydrater ställer den om sin ämnesomsättning. Fett används som en alternativ energikälla och använder då reserverna i kroppen. Dessutom drar kroppen nytta av andra fetter som intas genom kosten och bildar så kallade ketoner, som förser kroppen med energi.

Denna form av näringsintag är omdiskuterad: genom dieter som är rika på fett ökar risken för blodkärlsförstoppning med potentiella komplikationer som hjärtattack och stroke. Dessutom ökar produktionen av urinsyra och därmed risken för gikt.

Problem utlösta av för mycket kolhydrater:

För mycket socker är lika dåligt

För hög sockerkonsumtion i allmänhet: de skadliga effekterna av socker, särskilt glukos, har varit kända under lång tid och ändå har många svårt att minska sockerintaget. Socker är ett billigt råmaterial och livsmedelsindustrin kan således använda socker generöst. Stora mängder kalorier döljs under betäckningar såsom "reducerat fett" och därmed är konsumenten nöjd. I genomsnitt äter och dricker vi 31 teskedar socker dagligen, vilket är många fler kalorier än vi behöver.

Men var är problemet? Socker orsakar inte bara hyperaktivitet hos barn, vilket i sin tur orsakar problem med inlärning, utan gör oss faktiskt sjuka. Överdrivna mängder socker får blodsockret att stiga snabbt, vilket så småningom leder till diabetes. Regelbundet intag av sockerhaltiga läskedrycker ökar risken för diabetes men andra förändringar är också kända. Socker har dåligt inflytande på matsmältningen, främjar svamp i matsmältningssystem och främjar allergier. På lång sikt betyder detta kroniska matsmältningsproblem, ledproblem, hjärt-kärlsjukdomar och Alzheimers - allt på grund av överdrivet sockerintag.

Slutsats

Som med så mycket annat gäller detta även kolhydrater: kolhydrater är oproblematiska i kombination med en balanserad kost, eftersom kolhydrater spelar en viktig roll i vår näring. Glukos är en viktig och snabb energileverantör till våra celler. Genom glukosmetabolism kan cellen syntetisera adenosintrifosfat (ATP). ATP i sin tur levererar energi till olika processer i kroppen (t.ex. muskelsammandragning). Det som är viktigt är att välja rätt typ av kolhydrater som också är rika på mikronäringsämnen, vitaminer och kostfiber.

Färsk frukt innehåller delvis stora mängder glukos och särskilt fruktos. Även om särskilt fruktos har en potential att göra oss sjuka och – precis som med vatten! -  kan en överdos vara giftig ...! – Trots detta rekommenderas ändå att man ska äta frukt.

Att du inte kan tillgodose ditt dagliga proteinbehov med en normal kost - och att proteiner är en viktig byggsten som din kropp behöver - är fel! Intaget är i genomsnitt högre än vad som normalt rekommenderas. Slå på hjärnan, ät medvetet och balanserat och se till att du rör dig - allt detta i kombination är det viktigaste!

Kommentera

Kommentera


  • Föregående
    Läsläger efter skolan som förbättrar inlärningen
  • Nästa
    Nya FitLine skin Hydrating-shot Ansiktsmask